Sigtuna.

 

 

 

 

 

 

Sigtuna är en av de mysigaste platserna i Sverige, helt klart! Finns ett kort på mig när jag bara var ett par år och min kusin körde runt mig i sittvagn mellan gränderna. Sedan dess har jag varit i Sigtuna många gånger. I somras en sväng. Då såg det ut såhär:



Rosa hus!

 

Olivia och jag i Sigtuna.

 

Tant Bruns fik.

 

Juni 2009.

 

Januari 2010.

 

 

Förutom husens utformning vad gäller färger, fönsterplaceringen och skalan så känns det som att husen har sin själ kvar på ett mystiskt, nästan magiskt sätt. Många av byggnaderna är flera hundra år gamla och skulle säkert ha massor med spännande saker att berätta. Eftersom jag utbildar mig till planeringsarkitekt ingår det i utbildningsprocessen att stanna upp och reflektera över saker man tycker om. För att någon gång i framtiden kanske kunna få fram liknande stämning och känsla i ett eget projekt.

Elsa Beskow tänkte sig Sigtuna som hemplats åt karaktärerna i hennes böcker om Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Hennes illustrationer är underbara och Elsas böcker är så inspirerande att titta i.

Föresten...tror ni inte att en liten svart hund kom farande längs gågatan inne i Sigtuna som ett litet yrväder. Jag kan slå vad om att det var lilla prick, precis som i böckerna.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Matilda (från Sigtuna) ;-)

haha, vad roligt! och ja, jag känner igen mig på varenda bild. varenda millimeter! :-) (men så är jag ju född och uppväxt där också. och efter att jag flyttade hemifrån är jag väl ändå hemma säkert en gång i veckan ändå! så är det när man har en fin hemstad! :-)

bor du i närheten av sigtuna? eftersom du brukar åka dit alltså?

vad brukar ni göra när ni är där? varit på RC chocolat något? om inte MÅSTE du dit nästa gång! där med basta!

:-)

2010-01-19 @ 22:19:16
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: Matilda

sv: nä men då måste du absolut gå dit nästa gång! drick en varm choklad (mörk. det finns både ljus och vit.. men mörk är klart godast), och ät croissant med hallonsylt. åååh så gott det är!!

(fick ett litet sug att sätta mig i bilen just nu.. haha)

2010-01-22 @ 12:39:18
URL: http://www.matildasalmen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

RSS 2.0